Yvonne Crombag

Mijn naam is Yvonne Crombag en ik ben op het moment dat ik dit schrijf (augustus 2024) 59 jaar oud.

In mijn jonge(re) jaren tekende en schilderde ik graag. Fotograferen deed ik zo af en toe; de gebruikelijke kiekjes bij uitstapjes of vakantie. Toen nog met fotorolletjes die je weg moest brengen om te laten ontwikkelen.

Later een digitale compactcamera gekocht en daar in het begin best intensief mee gefotografeerd. Maar ik wilde meer en beter.
In 2019 besloot ik me in te schrijven voor een cursus digitale fotografie en heb op aanraden van de docent een Sony full frame camera aangeschaft (zelf heb je immers géén idee!). De cursussen waren bij Qrios in Maaseik. Aansluitend ook cursus fotobewerking gedaan (Lightroom).

Na de ‘mondkapjesjaren’ merkte ik dat de camera steeds minder uit de tas kwam. Tijd voor iets nieuws: bij ECI Roermond startte een cursus digitale fotografie met een nieuwe docente. Bij haar heb ik toen 2 cursusjaren gevolgd. Dat was erg leuk, leerzaam én uitdagend. We hadden een leuke groep. Maar het beleid van ECI is dat elk jaar opnieuw wordt begonnen én dat mensen door het jaar heen kunnen instromen. En om nu voor de zóveelste keer weer de belichtingsdriehoek, compositie e.d. voorbij te horen komen; dat zag ik niet zitten. Maar wat dan?

Gezocht naar een vereniging en zo ben ik bij de Fotoclub Sittard terecht gekomen. Ik ben heel blij dat ik lid ben kunnen worden. Het is heel fijn om met anderen die van fotografie houden bijeen te komen, elkaars foto’s te beoordelen, tips te krijgen, nieuwe dingen te leren, uitstapjes te maken en uitgedaagd te worden d.m.v. thema-opdrachten.

Ik fotografeer het liefst ‘uit de hand’; dus zonder statief, lampen, stellingen e.d.
En fotobewerking ‘met mate’. Ik ben niet van het Fotoshoppen en sterk manipuleren van beelden. Dat is me te veel gepriegel.
Verder heb ik niet echt een voorkeur voor bepaalde soort fotografie. Portret, landschap, architectuur, dieren, abstract en noem maar op. Ik hou vooral van afwisseling!

Zoom.nl: YCrombag
Flickr.com: https://flickr.com/photos/201030735@N08/